برای تمیز کردن دندان کودکان از چه روشی باید استفاده کرد؟
نوشته شده توسط : خانم نویسنده

اصول مراقبت از دندان کودکان چیست؟


والدین باید توجه ویژه ای به پیشگیری از پوسیدگی دندان از همان ماه های اول زندگی کودک خود داشته باشند. والدین همانطور که واکسن فلج اطفال و بسیاری از بیماری های دیگر را یکی از وظایف خود می دانند، باید به فکر پیشگیری از پوسیدگی دندان در کودکان نیز باشند.

شایان ذکر است که یکی از عوامل اصلی پوسیدگی دندان در کودکان، تغذیه مکرر در شب است، زیرا شیر در اطراف دندان جمع می شود و جریان بزاق در هنگام خواب کاهش می یابد و محیط مناسبی برای رشد پوسیدگی دندان ایجاد می کند. - باعث ایجاد میکروارگانیسم ها می شود، بنابراین تغذیه شبانه باید بعد از دو سالگی قطع شود، از زمانی که اولین دندان شیری کودک رشد می کند، والدین باید به نگهداری از این دندان ها توجه کنند. برای آشنایی بیشتر با مسواک زدن در دوران کودکی با دندانپزشک اطفال دکتر فرناز توانگر گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید:

بهداشت دهان و دندان کودکان از چه زمانی شروع می شود؟


از آنجایی که وضعیت سلامت دهان و دندان مادر در دوران بارداری می تواند بر سلامت دهان و دندان فرزندش تأثیر بگذارد، مهم است که قبل از تصمیم به بارداری نسبت به سلامت دهان و دندان یک زن حساس و نگران باشیم. والدین قبل از رویش دندان باید به بهداشت و نظافت محیط دهان کودک توجه داشته باشند این امر نه تنها می تواند وضعیت خوب دندان درآوردن نوزاد را تضمین کند، بلکه باعث می شود کودک به بهداشت دهان و دندان والدین عادت کند.

 

کودک در چه سنی باید برای اولین بار به دندانپزشک مراجعه کند؟


اولین ویزیت دندانپزشکی کودک باید در شش ماهگی باشد تا کودک بتواند با دندانپزشک آشنا شود و دندانپزشک به والدین نحوه کنترل بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از پوسیدگی را آموزش دهد. از آنجایی که اولین دندان کودک معمولا در شش ماهگی رویش می کند، برای حفظ سلامت دندان ها در این زمان، شیردهی باید در شب قطع شود و با نظر پزشک متخصص اطفال شروع به افزودن غذاهای کمکی به کودک کرد. باعث ایجاد شکاف در شیردهی می شود. زمان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان باید طولانی تر باشد.

 

برای تمیز کردن دندان کودکان از چه روشی باید استفاده کرد؟


از بدو تولد تا یک سالگی، مادر باید کودک خود را مانند شیردهی با یک دست نگه دارد و سپس یک گاز استریل مرطوب دور انگشت اشاره دست دیگر والدین بپیچد تا لثه ها و لثه ها کاملا تمیز شوند. دندان هایی که بیرون زده اند. اگر گاز استریل مورد نظر کثیف شد، از طرف دیگر گاز استفاده کنید و در نهایت پف گاز را از دهان کودک خردسال کاملا پاک کنید. در این سنین استفاده از خمیردندان برای بهداشت دهان و دندان توصیه نمی شود و گاز استریل کافی است، البته به جای گاز می توان از مسواک انگشتی نیز استفاده کرد، اما گاز استریل موثرتر است. هنگامی که کودک مانند شیردهی در آغوش خود نگه داشته می شود، تماس چشمی بین والدین و کودک برقرار می شود که تمیز کردن دندان ها را برای او لذت بخش می کند. اگر کودک همکاری نمی کند، والدین باید هنگام خواب، دندان های کودک را مسواک بزنند.

کلینیک دندانپزشکی کودکان شبانه روزی اصفهان در سایت دکتر علی بهزادی 





:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: